fbpx

Zakaz reklamy w branży prawnej – jak to wygląda w praktyce

Zakaz reklamy w branży prawnej to tak naprawdę temat rzeka. Zrobiłem już trochę kampanii reklamowych dla różnych kancelarii i dlatego chcę sie z Tobą podzielić tym, jak ten problem wygląda “od środka”, jak sobie z nim radzą inne kancelarie. Dlatego, artykuł nie jest opinią prawną tylko zbiorem moich wniosków i przemyśleń powstałych na bazie pracy z adwokatami i radcami, ale dla kancelarii, które dopiero wchodzą w temat płatnych reklam może być bardzo pomocny.

Jak powszechnie wiadomo Kodeks Etyki Radcy Prawnego jest znacznie mniej restrykcyjny w stosunku do zakazu reklamy niż to ma miejsce w przypadku Adwokatów. Dlatego poniżej opiszę osobno sytuację radców prawnych i adwokatów.

Radca prawny

Czy radca prawny może reklamować się przez Internet?

Tak, ale tylko w niektórych kanałach sprzedażowych:

    1. Facebook, Instagram, Youtube, Linkedin. W wymienionych kanałach płatna reklama jest łamaniem zakazu reklamy.

Dlaczego?

Ponieważ reklama w tych przypadkach wiąże się z przedstawieniem określonych usług prawnych osobom, które mogą być potencjalnie w ogóle nimi nie zainteresowane. Stąd takie działanie ma znamiona reklamy.

Stanowisko Komisji Etyki i Wykonywania Zawodu z 2020 roku również krytycznie odniosło się do takich działań (SK-12.09.2017-JK):

„[K]orzystanie z odpłatnej opcji promowania postów na portalach społecznościowych z jednoczesnym ustawieniem zasięgu osobowego i terytorialnego tejże promocji stanowi formę natarczywej i nachalnej reklamy.”

Źródło dostępne tutaj >>

Czy można coś z tym zrobić?

Pewnie w Twojej głowie pojawia się pytanie, to dlaczego największe kancelarie prawne w Polsce reklamują się na Facebooku szukając frankowiczów?

Odpowiedź jest prosta. W praktyce wiele kancelarii, aby nie być pod „parasolem” zakazu reklamy działa jako spółka z o.o. Nie jestem prawnikiem i ciężko mi się odnieś do tego, czy akurat ta forma prawna daje 100% bezpieczeństwa, ale wiem z doświadczenia, że w praktyce stosowana jest przez kancelarie właśnie w tym celu.

    1. Google ads, pozycjonowanie strony WWW.

Te kanały sprzedaży są jak najbardziej dopuszczalne. O ile nie budzi wątpliwości sprawa pozycjonowanie strony WWW kancelarii, ponieważ takie działania w naturalny sposób „windują” stronę wysoko w wynikach wyszukiwania, to wątpliwość może budzić reklama w Google ads.

Jeżeli chodzi o reklamę Google ads, zabroniona jest tzw. reklama banerowa (czyli reklamy różnych firm w formie kolorowych obrazków, które widzisz przeglądając np. onet.pl). Natomiast, jak wynika z mojego doświadczenia z pracy z kancelariami, reklama Google ads w formie linków sponsorowanych jest dopuszczalna (przykład takiej reklamy: patrz zdjęcie).

Dlaczego jest dopuszczalna? Ponieważ nie ma znamion nachalnej reklamy. Reklama nie wyświetla się przypadkowym osobom, tylko wyświetla się wyłącznie takim użytkownikom, którzy wyrazili wcześniej zainteresowanie usługą prawną zamieszczoną w reklamie, wpisując uprzednio określone słowo w wyszukiwarce, które to słowo doprowadziło ich do tej właśnie reklamy.

Pracowałem z różnymi kancelariami, które miały różne formy prawne i w praktyce nigdy nikt nie miał z tytułu tej formy reklamy żadnych problemów. Mało tego, kancelarie wykorzystują tą formę reklamy masowo. Przykładowo, wpisując hasło „frankowicze” w wyszukiwarce pojawi Ci się ok. 7 tego typu reklam różnych kancelarii.

Co ciekawe, skuteczność reklam w Google ads przy dobrze zaprojektowanej kampanii jest naprawdę bardzo duża i wiele kancelarii „żyje” z Klientów pozyskiwanych regularnie z takiej reklamy.

PS: O skuteczności reklam w kontekście kanałów sprzedażowych (Facebook, Google ads itd.) napiszę osoby artykuł.

Adwokat

 

Formalnie:

Kodeks Etyki Adwokackiej odnosi się bardzo ogólnie do zakazu reklamy. Jedno jest pewne, w takich kanałach sprzedażowych jak Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube płatna reklama jest zabroniona.

Wątpliwości budzi natomiast reklama Google ads w postaci linków sponsorowanych (patrz zdjęcie). Kodeks etyki adwokackiej nie odnosi się do tego typu reklamy, która zresztą ze wszystkich dostępnych form praktycznie nie posiada znamion reklamy w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Orzecznictwo w tej sprawie również nie daje jasnej odpowiedzi. Są orzeczenia, które dopuszczają tę formę reklamy (przykład tutaj >>) ale są również takie, które zabraniają takich praktyk (przykład tutaj >>)

Za bezpieczną formę pozyskiwania Klientów przez Internet można przyjąć pozycjonowanie strony WWW w wynikach wyszukiwania Google. Dlaczego? Nie jest to reklama, system Google nie pobiera opłat za coraz wyższą pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

W praktyce:

A jak to wygląda na co dzień od strony samych adwokatów?

Stosowanie przez adwokatów (jak również radców) reklam na Facebooku, Instagramie, Youtubie i Linkedinie jest rzadko stosowane (ponieważ jest ryzykowne).

Natomiast wiem z doświadczenia, że adwokaci masowo korzystają z pozycjonowania strony WWW oraz reklam Google ads w formie linków sponsorowanych. Dlaczego? Raz, że w branży prawnej są to jedne z najskuteczniejszych metod pozyskiwania Klientów a dwa, najmniej ryzykowne.

Wielu adwokatów dla pełnego bezpieczeństwa prowadzi takie działania pod szyldem spółki z o.o., o czym już wcześniej wspominałem przy okazji radców prawnych.

O autorze

O autorze

Rafał Bołoz: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie/Właściciel rozwijajKancelarie.pl

Piszę obecnie doktorat na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie na temat e-biznesu. Prowadzę również badania własne oraz publikuję artykuły naukowe z tego zakresu.

Jestem również praktykiem biznesowym specjalizującym się w pozyskiwaniu Klientów przez Internet dla kanclearii prawnych.

Jeśli twoja kancelaria potrzebuje pomocy w zakresie pozyskiwania Klientów, skontakuj się ze mną, chętnie pomogę.

e-mail: biuro@rozwijajkancelarie.pl

telefon: +48 881 266 135

www.rozwijajkancelarie.pl

Pamiętaj, kontakt ze mną nic Cię nie kosztuje, czasami 5 minut rozmowy z właściwą osobą daje więcej niż cały tydzień ciężkiej pracy.